باغ شازده ماهان | بهشتی به نام باغ شازده ماهان + بهمن 1401

باغ شازده ماهان | بهشتی به نام باغ شازده ماهان + بهمن 1401

باغ شازده ماهان یکی از بناهای تاریخی و میراث ملی است که نه تنها به ثبت یونسکو رسیده، بلکه یونسکو این میراث ملی را به ۳۵ زبان زنده دنیا معرفی کرده است.

باغ شازده ماهان

باغ شازده ماهان کرمان یکی از بهترین و زیباترین جاذبه‌های کرمان است. این باغ شگفت‌انگیز و زیبا، مانند بهشتی در دل شهر کویری کرمان قرار گرفته و توانسته تا صنعت گردشگری ایران و کرمان را تا حدود بسیاری زیادی رونق ببخشد. کرمان مملو از جاذبه‌های دیدنی و بناهای تاریخی حیرت‌انگیز است اما بی‌شک باغ شازده یکی از جاذبه‌های گردشگری کرمان است که تحت هیچ شرایطی نباید بازدید آن را از دست داد. با مجله گردشگری کوبههمراه باشید.

معرفی باغ شازده ماهان

مسیری که این باغ در آن قرار دارد، امروزه با نام جاده کرمان بم شناخته می‌شود. اما این مسیر در گذشته، بخشی از جاده ابریشم بوده است. بیشترین محبوبیت و معروفیت باغ سرسبز شازده به این دلیل است که در دل کویر ساخته شده است. هنگامی که از بالا به باغ شازده ماهان کرمان نگاه می‌کنید، سرسبزی و رنگ‌های زنده درختان و پوشش گیاهی این باغ، تضاد بسیار زیبایی با کویر اطراف آن دارد.

باغ شازده در فصل های سال

بهشتی به نام باغ شازده ماهان

به کار بردن تعداد زیادی حوض و آب‌نما در باغ شازده ماهان، باعث شده است که آب‌وهوای این باغ بسیار تازه و خنک باشد. زمانی که از بیرون و از دل شهر کویری و گرم به این باغ پا می‌گذارید، گویا واقعا وارد بهشت شده‌اید و در تمام طول سال، صدای دلنشین آب از این بهشت زیبا شنیده شود.

عمارت شازده

تاریخچه باغ شازده ماهان

در ابتدا این باغ به دستور محمدحسن خان سردار ایرانی معروف به خان بابا سردار که دوران ناصرالدین شاه حاکم یزد و کرمان بود ساخته شد. در زمان خان بابا سردار، هنوز بنای داخلی این باغ ساخته نشده بود.

پس از خان بابا سردار، حکومت کرمان به عبدالحمید میرزا ناصرالدوله رسید. این حاکم در زمان حکومت خود دستور داد که ساخت بنای داخلی باغ کرمان شروع شود. در ابتدا بناهای داخلی و عمارت اصلی باغ ساخته شدند که ساخت آن‌ها چیزی حدود ۱۱ سال زمان برد. سپس معمار به سردر باغ رسیده و در حال تکمیل کردن آن بود که خبر فوت حاکم را به او می‌رساند. طبق روایت‌های نقل شده، معمار با شنیدن این خبر تغار گچی را به دیوار کوبیده و پا به فرار می‌گذارد. به همین دلیل هم سردر باغ شازده ماهان تکمیل نشده و هنوز جای خالی کاشی‌ها در آن دیده می‌شود.

باغ شازده ماهان کرمان

زمان بازدید از باغ شازده ماهان

این باغ در بیشتر طول سال آب‌وهوای خوبی دارد. در هر فصلی از سال که به باغ شازده سری بزنید، می‌توانید از زیبایی‌ها و امکانات این مکان شگفت‌انگیز لذت ببرید. ترکیب رایحه گیاهان با صدای آبی که از فواره‌ها پایین می‌ریزد، می‌تواند یکی از بهترین خاطرات را برای شما به ارمغان بیاورد.

مکان‌های دیدنی باغ شازده ماهان

یکی از بهترین مکان‌های کرمان برای تهیه سوغات و صنایع دستی، بازارچه سنتی داخل باغ شازده ماهان کرمان است. در این باغ یک بخش کاملا به فروشندگان محصولات فرهنگی و صنایع دستی اختصاص یافته است. از سایر امکانات تفریحی در این باغ می‌توان به رستوران‌ها، کافه‌ها و آلاچیق‌های مخصوص استراحتی که در این مجموعه فراهم شده است اشاره کرد.

باغ شازده

یونسکو باغ شاهزاده کرمان را به ۳۵ زبان زنده دنیا معرفی کرد

باغ شازده ماهان در سال ۱۳۹۰ به عنوان سیزدهمین اثر ایرانی در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و توانست جای خود را در نقشه گردشگری این سازمان باز کند. ارزش این بنا در سطح جهانی بوده و علاوه بر این که یکی از بهترین و بزرگترین جاذبه‌های توریستی کشور محسوب می‌شود، یکی از زیباترین و بهترین باغ‌های مسطح ایرانی است. برای دیدن نقاط خاص گردشگری در ایران بنایی در ایران که با زلزله ۸ ریشتری هم خراب نمی‌شود! را بخوانید.

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری مردم این روستای ایرانی، لای سنگ‌ها زندگی می‌کنند را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *