باغ سنگی | باغ سنگی درویش + بهمن 1401

باغ سنگی | باغ سنگی درویش + بهمن 1401

باغ سنگی سیرجان 200 درخت خشکیده با میوه‌های سنگی دارد.

باغ سنگی

باغ سنگی سیرجان در کرمان باغی حیرت‌انگیز است. یک باغ هشت ضلعی وسط بیابان که میوه‌هایش، سنگ است و درخت‌ها هم شاخه‌هایی خشکیده‌ هستند. با مجله گردشگری کوبههمراه باشید تا درباره باغ درویش‌خان بخوانید.

باغ سنگی

باغ سنگی سیرجان

باغ سنگی سیرجان از جالب‌ترین جاهای دیدنی سیرجان به شمار می‌آید و پر از تنه خشکیده درختان است که از آن‌ها، سنگ‌هایی در اندازه‌های مختلف، به جای میوه آویزان‌ شده‌اند. آویزان کردن هر سنگ و احداث هر یک از درختان طی سال‌های طولانی انجام شده است و برای شخصی به نام درویش‌خان از معنای خاصی برخوردار بودند.

میرزا درویش‌خان اسفندیارپور کسی است که این باغ را ساخته است. او پیرمردی کر و لال بود. در سال‌های بعد از اصلاحات ارضی، تصمیم گرفت باغ را بسازد. درویش‌خان با ساختن این باغ به اصلاحات ارضی اعتراض کرد، آن هم چه اعتراضی! باغ درویش شاهکاری هنری است که حتی فیلمش را هم ساخته‌اند. این فیلم، برنده جایزه خرس نقره‌ای برلین شده است. باغ سنگی اکنون در فهرست میراث ملی ثبت شده است و از سراسر دنیا گردشگران می‌آیند تا هنر تکان دهنده میرزا درویش را ببینند.

باغ سنگی سیرجان

درباره ساخت باغ

داستان کاشتن اولین درخت جالب است. می‌گویند میرزا درویش خان خواب‌نما شد و حیران از خواب پرید. همان موقع شهاب ‌سنگی دید که از آسمان به زمین افتاد، دقیقاً همان جایی که باغ سنگی را ساخت.

درویش خان شتابان سمت شهاب سنگ رفت. سنگ هنوز داغ بود پس صبر کرد تا خنک شود. آن را برداشت و به درختی خشکیده آویزان کرد. او اعتقاد داشت این راه را خدا به اون نشان داده است، راهی که تا به حال کسی نرفته و وظیفه اوست تا اثری ماندگار خلق کند. اینگونه بود که باغ سنگی متولد شد.

نکات مهم در بازدید از باغ درویش

باغ درویش ۲۰۰ درخت خشکیده با میوه‌های سنگی دارد. می‌توانید برای مدت کوتاهی در خانه پسر و عروس درویش‌خان مهمان شوید. وسایل درویش‌خان در اتاقی در این خانه نگهداری می‌شوند و می‌توانید با هماهنگی صاحب خانه، آن‌ها را ببینید. در همه وسایل بازمانده از درویش خان، روح هنر موج می‌زند.

باغ درویش

راز سنگ‌ها و درختان باغ

برخی می‌گویند که درویش خان اسفندیار، از یک زمان به بعد برای هر اتفاقی که در زندگی‌اش می‌افتاد سنگی از یک درخت آویزان می‌کرد. مثلا زمانی که یکی از نزدیکانش فوت می‌کرد، او یک سنگ جدید آویزان می‌کرد.

بعضی‌ها اعتقاد دارند که درویش خان پس از مدتی به جنون رسیده بود و این کار را تنها از روی اینکه دیگر فکر درستی نداشت انجام می‌داد.

البته در بین همه روایات و شایعاتی که موجود است، داستان غم از دست دادن زمین ها واقعی‌تر به نظر می‌رسند. گویا خانواده درویش‌خان هم این موضوع را قبول دارند که پس از دست‌دادن زمین‌ها بود که او شروع به درست کردن باغ سنگی سیرجان کرد.

در باغ، هر درخت و میوه سنگی‌اش داستان خود را دارد. مثلاً درختی را می‌بینید که سنگی گرد و صیقلی از آن آویزان است. این درخت را درویش‌خان وقتی کاشت که نوه بزرگش سرباز شده بود. در واقع هر درخت، نشان‌دهنده اتفاقی در زندگی درویش‌خان است. مقبره درویش‌خان هم در باغ محبوبش قرار دارد.

باغ دوریش

پیشنهاد مطالعه: مطلب این باغ، خلوت‌گاه پادشاهان عثمانی بوده است را مطالعه کنید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *