باغ سلطنتی ییلدیز | پارک ییلدیز + بهمن 1401

باغ سلطنتی ییلدیز | پارک ییلدیز + بهمن 1401

زیباترین باغ سلطنتی ترکیه که از دوران امپراطوری عثمانی به‌جا مانده است.

باغ سلطنتی ییلدیز

باغ سلطنتی ییلدیز، کهن‌ترین و زیباترین باغ استانبول که سلطنت پادشاهان بسیاری را به خود دیده، امروزه با نام پارک ییلدیز شناخته می‌شود. مجله گردشگری کوبهقصد معرفی این باغ سلطنتی زیبا را دارد، با ما همراه شوید.

پارک ییلدیز

تاریخچه باغ سلطنتی ییلدیز

در دوران بیزانس پارک جنگلی وسیعی در منطقه بشیکتاش استانبول وجود داشت که سلطان احمد اول، یکی از پادشاهان عثمانی، آن‌ را تبدیل به یک ملک امپراطوری کرد. سلطان سلیمان بیشتر شکارهایش را در این منطقه انجام می‌داد. کاخ ییلدیز که در زبان فارسی به معنای کاخ زیبای ستاره است، سلطان عبدالحمید دوم در سال هزار و هشتصد و هشتاد در محوطه پارک ساخت.

سلطان عبدالحمید کسی بود که برای اولین‌بار اقامت در این باغ سلطنتی را برگزید. او که ابتدا در کاخ دلما باغچه در ساحل بسفر اقامت داشت، از ترس حملات دریایی به این باغ سلطنتی زیبا نقل مکان کرد. عبدالحمید پس از نقل مکان به کاخ تازه ساخته شده خود، دستور داد دیوارهایی نیز برای حفاظت از ملک پادشاهی در اطراف باغ بسازند. پس از او نیز سلطان عبدالمجید اول و عبدالعزیز از پادشاهان عثمانی در این باغ زیبا عمارت‌های دیگری ساختند و هر پادشاهی که از راه رسید، بنایی به یادگار از خود در باغ سلطنتی ییلدیز به جا گذاشت.

باغ سلطنتی ییلدیز

پس از سقوط امپراطوری عثمانی، کاربری کاخ زیبای ستاره به یک کازینوی لوکس تغییر کرد. بعد از آن هم دولت ترکیه تصمیم گرفت به‌عنوان یک مهمان‌سرا برای سران دولت‌ها و خانواده سلطنتی استفاده کند. در حال حاضر این کاخ به یک موزه محبوب برای مقاصد گردشگری تبدیل شده و البته مهمانی‌های خصوصی دولت در آن برگزار می‌شود. به‌مرور دیوار دور باغ هم از بین رفت و امروزه بازدید از این پارک امپراطوری که یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های استانبول است، برای عموم آزاد است. تنوع گیاهی و جانوری و گل‌های فوق‌العاده زیبا و شگفت‌انگیز این پارک در زمان امپراطوری عثمانی از سراسر دنیا جمع‌آوری‌شده بودند.

مردم استانبول معمولا این پارک را برای گذراندن اوقات فراغت به همراه خانواده در آخر هفته‌هایشان انتخاب می‌کنند. دو عمارت سلطنتی چادیر و مالتا هم به مکان‌هایی برای استراحت و نوشیدن چای و… برای خانواده‌ها تبدیل شده‌اند.

پارک عثمانی ها

پیشنهاد مطالعه: مطلب تنها آبشار خزه‌ای ایران کجاست؟ را بخوانید.















نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *