اجازه ازدواج مجدد از همسر اول + بهمن 1401

اجازه ازدواج مجدد از همسر اول + بهمن 1401

یکی از سوالاتی که بسیار پرسیده می‌شود آن است که آیا می‌توان بدون اجازه همسر اول ازدواج کرد؟ یا این کار جرم است و مجازات دارد؟

اجازه ازدواج مجدد از همسر اول

اجازه ازدواج مجدد از همسر اول یکی از موضوعاتی است که در قانون به آن اشاره شده است. در دین اسلام و در میان شیعیان، امکان و حق ازدواج مجدد مردان، پیش بینی شده است و با اینکه ازدواج دوم مرد، بدون اجازه همسر اول، با توجه به شرع صحیح خواهد بود اما مرد را با تبعات قانونی سنگینی مواجه خواهد کرد. همراه مجله اینترنتی کوبهباشید.

اجازه ازدواج مجدد

اجازه ازدواج مجدد از همسر اول

قانون‌گذار در هیچ یک از قوانین خود شرط صحت ازدواج مجدد مردان را اجازه همسر اول ندانسته و این بدان معنا است که حتی اگر مرد، بدون اذن همسر اول اقدام به ازدواج مجدد کند، باعث باطل شدن ازدواج مجدد مرد نمی‌شود.

اما چنانچه مردی بدون اذن همسر اول خود ازدواج کند، این حق قانونی به همسر او داده خواهد شد که بتواند، دلیل عسروحرج ناشی از این امر، از همسر خود طلاق بگیرد، بدون اینکه برای این جدایی نیاز به اذن مرد یا دلیل محکمه‌پسند دیگری برای دادگاه داشته باشد؛ صرفاً کافی است که زن دادخواست صدور حکم طلاق به‌واسطه عسروحرج ناشی از نکاح مجدد مرد را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کرده و ازدواج مجدد او را اثبات کند.

آیا اجازه ازدواج مجدد از همسر اول جرم است؟

بنابراین باتوجه به مواردی که ذکر کردیم و همچنین موارد مطرح شده در قانون حمایت از خانواده قدیم و حتی قانون حمایت از خانواده جدید، در پاسخ به این سوال که پرسیده می‌شود آیا ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول جرم است یا خیر؟

باید گفت، خیر این موضوع طبق قانون حمایت از خانواده جرم نبوده اما اگر قاضی بخواهد به علت عدم نسخ صریح قانون حمایت از خانواده قدیم، به آن قانون استناد کند، این مساله، جرم خواهد بود و مرد را با مجازات پیش بینی شده در این قانون، مواجه خواهد کرد.

ضمانت اجرای ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول

ضمانت اجرای ازدواج دوم بدون اجازه همسر اول

  • مرد با درخواست طلاق زن به دلیل عسر و حرج روبه‌رو شده و باید مهریه وی را پرداخت کند.
  • مرد نمی‌تواند ازدواج دائم یا موقت خودش را ثبت کند.
  • روبروشدن مرد با ضمانت اجرای عدم ثبت واقعه نکاح دائم یا موقت که حبس یا جزای نقدی است.
  • مواجه شدن مرد، با مجازات ازدواج مجدد بدون اجازه همسر اول در مواردی که قاضی، از قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۵۳تبعیت کند.
پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب با پول دادن به شوهرتان، به راحتی طلاق بگیرید را مطالعه کنید.















نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *