مزاحمت لکه های شناور در چشم + بهمن 1401

مزاحمت لکه های شناور در چشم + بهمن 1401

در صورت تداوم لکه های شناور در چشم و گسترده شدن آن‌ها نیاز است که با پزشک مشورت کنید.

لکه های شناور در چشم

لکه های شناور در چشم به چه دلایلی ایجاد می‌شوند و چطوری می توان از شر آن‌ها خلاص شد؟ با ما در مجله اینترنتی کوبههمراه باشید.

بسیاری از ما مزاحمت لکه های شناور چشمی را تجربه کرده‌ایم. این لکه‌ها با اشکال مختلف باعث حواس‌پرتی ما می‌شوند: از نقاط سیاه کوچک گرفته تا خطوط پیچ در پیچ یا چیزی شبیه تار عنکبوت.

علت ایجاد لکه های شناور روی چشم

این لکه‌ها اغلب زمانی ظاهر می‌شوند که به صفحه رایانه یا تلفن نگاه می‌کنید، صفحه کتاب یا کاغذی را در نور زیاد می‌خوانید یا در هوای آفتابی و آسمان آبی رانندگی می‌کنید.

به گفته متخصصین، این لکه‌های مزاحم معمولا از دلایل خطرناکی نشات نمی‌گیرند. به‌خصوص اگر بینایی شما تحت تاثیر قرار نگیرد و با مرور زمان شدت نیابد.

لکه های شناور در چشم

آن‌ها معمولاً طی فرآیند جدا شدن زجاجیه خلفی (PVD) ایجاد می شوند که در آن مایع داخل چشم شما دچار نوسان می‌شود. شناورهای چشم توسط توده‌هایی از فیبر کلاژن ایجاد می‌شوند که در زجاجیه چشم‌ جابجا شده و بر روی شبکیه سایه می‌اندازند.

زجاجیه سالم یک ژل شفاف یکنواخت است، اما افزایش سن، عوامل سبک زندگی و عوامل استرس‌زای محیطی مانند اشعه ماورا بنفش می‌تواند باعث استرس اکسیداتیو و گلیکاسیون پروتئین شود که باعث جمع شدن کلاژن و تحلیل رفتن مایع زجاجیه می‌شود.

درمان لکه های شناور روی چشم

تعدادی از تغییرات در سبک زندگی می‌تواند به کاهش این سایه‌ها کمک کند. علاوه بر یک رژیم غذایی متعادل، مصرف آب کافی نیز برای سلامت چشم‌ها مهم است.

کم‌آبی در بدن باعث تغییر شکل زجاجیه یا کوچک شدن آن و در نتیجه منجر به تشکیل شناورها می‌شود. نوشیدن مقدار زیادی آب همچنین می‌تواند به بدن شما کمک کند تا سموم و زباله ها را دفع کند، که عامل دیگری در تشکیل شناور است.

۱. رژیم غذایی متعادل

اگر حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات در روز مصرف کنید می‌توانید بسیاری از ویتامین‌های مورد نیاز بدن را از طریق میوه و سبزی جذب کرده و از شر لکه های شناور در چشم مصون باشید.

لکه های شناور در چشم

۲. استراحت دادن به چشم

در صورتی‌که در یکی از چشمان‌تان بیشتر از دیگری لکه‌های شناور می‌بینید بهتر است همان چشم یا هر دو چشم را برای لحظاتی استراحت دهید.

۳. استفاده از مکمل‌های ویتامین

برخی ویتامین‌ها به شما کمک می‌کنند که از شر لکه های شناور در چشم در امان بمانید.

  1. ویتامین آ
  2. انواع ویتامین‌های گروه ب
  3. ویتامین سی
  4. فولات
  5. بیوتین
پیشنهاد مطالعه: راز رژیم غذایی درست در چیست؟ را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *