مجازات جرم تهدید کردن | مجله دلتا + بهمن 1401

مجازات جرم تهدید کردن | مجله کوبه+ بهمن 1401

تهدید کردن یکی از جرایمی است که به دلیل ماهیت آن و ترس انجام دادن گفته‌های فرد تهدید کننده، مجازات سخت و بازدارنده‌ای برای آن درنظر گرفته است.

مجازات جرم تهدید کردن

مجازات جرم تهدید کردن یکی از مواردی است که در قانون بیان شده است. جرم تهدیدکردن افراد همانند هر جرم دیگری دارای عناصری است که در صورت تحقق آن‌ها می‌توان فرد تهدید کننده را تحت پیگرد قانونی قرار داد. همراه مجله اینترنتی کوبهباشید.

شرایط تهدید

تهدید در معنای لغوی به معنی ترساندن و هشدار و به لحاظ حقوقی به معنای وادار نمودن فردی به ارتکاب جرم یا گرفتن مال و یا ترساندن شخص از آسیب جانی، مالی، حیثیتی و … است؛ بنابراین، از دیدگاه حقوقی:

  • تهدید باید در مورد موضوعی معین باشد. مثلاً عبارت «به حسابت می‌رسم» به دلیل عدم وضوح نوع تهدید، قابل‌طرح شکایت نیست.
  • واقعی یا غیرواقعی بودن تهدید تأثیری در عمل مجرمانه ندارد.
  • مؤثربودن تهدید بسیار مهم است. یعنی باید در فرد تهدیدشونده خوف ضرر را ایجاد نماید. مثلاً اگر فرد معلول نخاعی شخصی سالم را تهدید به ضرب‌وجرح نماید، تهدید وی بلاوجه است.

شرایط و ویژگی‌های فرد تهدیدکننده و تهدیدشونده از قبیل سن، جنسیت، موقعیت و مقام، قدرت جسمانی و … در تحقق جرم تهدید و میزان مجازات مؤثر است.

شرایط تهدید

مجازات جرم تهدید کردن

در قانون مجازات اسلامی مجازات‌های مختلفی برای انواع تهدید در نظر گرفته شده است و مجازات جرم تهدید کردن مختلف است. بر اساس ماده ۶۶۸ قانون مجازات اسلامی، هرگاه شخصی فرد یا افراد دیگر را به‌زور و تهدید مجبور به تنظیم سند و نوشته یا مهر و امضای برگه یا رسیدی نماید، حبس از سه ماه تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق در انتظار وی خواهد بود.

همچنین مطابق با ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی، تهدید به قتل یا هرگونه ضرر جسمانی و نفسانی، مالی و حیثیتی دارای مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال خواهد بود.

مجازات جرم تهدید کردن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب مدیر ساختمان در این شرایط محکوم می‌شود را حتماً بخوانید.















نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *