روستای چهار برج | روستایی که بیشتر اهالی آن نابینا هستند + بهمن 1401

روستای چهار برج | روستایی که بیشتر اهالی آن نابینا هستند + بهمن 1401

چهار برج روستایی از توابع شهرستان اسفراین در خراسان شمالی است که تولد نوزادانی نابینا سبب معروفیت آن شده و تا امروز باوجود پایان این رنج دیرینه همچنان تلاش برای پیشگیری از بیماری ادامه دارد.

روستای چهار برج

روستای چهار برج با داشتن ۶۳۱ خانوار و دو هزار و چهار نفر جمعیت، بیشترین جمعیت نابینا در خراسان شمالی را به علت یک ژن نهفته به خود اختصاص داده است. با مجله گردشگری کوبههمراه باشید تا بیشتر درباره این روستا بدانید.

ماجرای ژن نهفته نابینایی چیست؟

این ژن نهفته با قدمت ۳۰۰ ساله به دلیل اعتقاد به ازدواج فامیلی بروز کرده است که با تلاش تیم‌های پزشکی برای پیشگیری از نابینایی در حال حاضر ۳۱ نفر از اهالی روستای چهار برج نابینا هستند. تا چند سال گذشته تعداد افراد نابینا بیش از صد نفر بوده است و چنانچه این بیماری ژنتیکی کنترل نمی‌شد امروز شاهد آمار بالایی از این بیماری دیرینه می‌بودیم.

روستای چهار برج در اسفراین

شایعه حیوانات نابینا

پیش از کشف این بیماری و پیشگیری آن، برخی از حیوانات در چهار برج نابینا متولد می‌شدند که برخی از اهالی این روستا عقیده داشتند آلودگی خاک و آب سبب این بیماری شده یا نابینایی اهالی روستا، روی حیوانات نیز تأثیر گذاشته است.

اما پس از تحقیقات انجام‌شده مشخص شد نابینایی حیوانات ربطی به انسان ندارد چون نابینایی بیماری مشترک بین انسان و حیوان و قابل‌انتقال نیست، بلکه این حیوانات همانند دیگر مناطق به علت‌های مختلف نابینا به دنیا می‌آیند و از نظر پزشکان این فرضیه کاملا رد شد.

پایان چشم‌انتظاری برای تولد نوزاد نابینا

از ۱۰ سال گذشته تا به امروز دیگر شاهد تولد نوزاد نابینا در این روستا نبوده‌ایم و در واقع چشم‌انتظاری برای تولد نوزاد سالم به پایان رسیده اما همچنان اهالی روستا این دغدغه را دارند تا شاید فرزندی نابینا متولد شود.

به گفته پزشکان این ژن هنوز به‌طور کامل از بین نرفته است، چون در بدن مردم روستای چهار برج وجود دارد فقط می‌توان کنترل کرد تا شاهد نوزاد نابینا نباشیم.

چهار برج

نابینایی در «چهار برج» ژنتیکی است

نابینایی در روستای چهار برج ژنتیکی است و با توصیه‌هایی که برای انتخاب همسر و به‌خصوص در بین فامیل انجام می‌شود طی چند سال گذشته آمار تولد نوزادان نابینا کم شده است.

در حال حاضر مسن‌ترین فرد نابینا در چهار برج ۵۶ ساله که دارای دو فرزند سالم و کم‌سن‌ترین ۱۰ ساله است. خوشبختانه با مشاوره‌ها و آزمایش ژنتیکی که انجام می‌شود آخرین نوزاد نابینایی که اهل چهار برج بود، در سال ۸۶ در تهران متولد شد. پدر و مادر این کودک از اهالی روستای برج هستند.

روستای چهار برج اسفراین

تأسیس دانشکده علوم پزشکی اسفراین

با تأسیس دانشکده علوم پزشکی و تجهیز آزمایشگاه ژنتیک، خدماتی همچون مشاوره ژنتیک و شناسایی ناقلان به ساکنان روستای چهار برج داده می‌شود.

با وجود این دانشکده می‌توان خدمات ژنتیک را دقیق‌تر ارائه بدهیم به‌طوری‌که با مشاوره، جوانان روستای چهار برج بتوانند ازدواج خویشاوندی داشته باشند.

پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از گردشگری دره‌ عجیبی که سنگ‌های آن راه می‌روند! را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *