اقیانوسی عظیم مدفون در زمین + بهمن 1401

اقیانوسی عظیم مدفون در زمین + بهمن 1401

اگر ایده اقیانوسی عظیم مدفون در زمین، پیش از این به افسانه‌ها تعلق داشت، حالا بشر به تحقق این رویا یک گام نزدیکتر شده است.

اقیانوسی عظیم مدفون در زمین

دانشمندان شکلی از اقیانوسی عظیم مدفون در زمین کشف کرده‌اند که می‌تواند از تمام دریاهای بالای زمین آب بیشتری به ارمغان بیاورد. برای آگاه شدن از جزئیات این کشف مهم با ما در مجله اینترنتی کوبههمراه شوید.

پیشتر در سال ۲۰۱۴ دانشمندان به کشفی بسیار مهم دست یافتند که در نتیجه آن، اگرچه ممکن است بعید به نظر بیاید اما یک گنجینه آب در زیر پاهای ما پنهان شده است. این منبع عظیم آب در ۴۰۰ مایلی زیر زمین مدفون است.

اخیرا دانشمندان دانشگاه نورث وسترن در ایلینویز امریکا، وقتی در تلاش بودند تا با استفاده از لرزه‌سنج‌ها امواج ناشی از زلزله در سراسر ایالات متحده را اندازه‌‌گیری کنند، به نتایج تازه‌ای در این زمینه دست یافتند.

با اندازه‌گیری سرعت و عمق امواج ناشی از زلزله، محققان توانستند دریابند که آب در چه نوع بافت‌هایی از هسته زمین موجود است و در نهایت به نوع رینگ‌وودیت رسیدند. این تحقیقات نشان می‌دهد که بافتی از ریینگ‌وودیت در زیر زمین وجود دارد که به سطح زمین محدود نمی‌شود و می‌تواند در سراسر هسته زمین موجود باشد. رینگ‌وودیت، شکل چهارم ساختار مولکولی آب است. بدین معنا که مایع، جامد و یا گاز نیست.

رینگ وودیت

استیو جاکوبسن ژئوفیزیکدان در این باره می‌گوید: رینگ وودیت مثل یک اسفنج است که آب را جذب می‌کند، چیزی بسیار ویژه در ساختار بلوری رینگ وودیت وجود دارد که به آن اجازه می دهد هیدروژن را جذب کند و آب را درون خود محبوس کند. تحقیقات نشان داده است که رینگ وودیت می تواند تا ۱.۵ درصد حاوی آب باشد. به بیان دیگر اگر رینگ‌وودیت زیر سطح زمین، فقط ۱ درصد آب در ساختار مولکولی خود داشته باشد، به این معنی است که سه برابر بیشتر از تمام اقیانوس‌های روی سطح زمین آب در خود نگه می‌دارد.

این کشف می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا به چگونگی شکل‌گیری زمین پی ببرند و باعث تقویت این نظریه می‌شود که آب اقیانوس‌ها به جای سیارک‌ها و کهکشان‌ها از درون زمین آمده باشد.

یاکوبسن همچنین توضیح می‌دهد: فکر می‌کنم بالاخره شواهدی یافته‌ایم که می‌تواند به ما کمک کند تا به علل وجود مقادیر زیاد آب مایع در سطح سیاره زمین پی ببریم.  دستاوردی که ما را به سوی اقیانوسی عظیم مدفون در زمین رهنمون خواهد شد.

در حال حاضر، محققان تنها شواهدی از سنگ رینگ‌وودیت در زیر سطح ایالات متحده پیدا کرده‌اند. اکنون یاکوبسن و تیمش قصد دارند تحقیقی را آغاز کنند که به این سوال اساسی پاسخ خواهد داد که آیا رینگ وودیت در کل سطح کره زمین وجود دارد یا نه.

 

پیشنهاد مطالعه: کشف تیله‌های شیشه‌ای حاوی آب در ماه را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *