آداب معاشرت در مهمانی | مجله دلتا + بهمن 1401

آداب معاشرت در مهمانی | مجله کوبه+ بهمن 1401

در این مقاله، نکاتی را می‌گوییم که با رعایت‌کردنشان می‌توانید در مهمانی حرفه‌ای رفتار کنید.

آداب معاشرت در مهمانی

آداب معاشرت یا به‌اصطلاح عوام «باکلاس‌بودن» همه‌جا کاربرد دارد، اما این مطلب از مجله اینترنتی کوبهمختص آداب معاشرت در مهمانی است. افرادی که آداب معاشرت در مهمانی را می‌دانند، در موقعیت‌های مختلف رفتار درستی دارند و دیگران آنها را افرادی مبادی آداب یا اصطلاحا باکلاس می‌دانند.

۱. به دعوت میزبان پاسخ بدهید

آداب معاشرت در مهمانی به زمان حضور شما در جمع محدود نمی‌شود و رفتارهایتان قبل و بعد از مهمانی هم اهمیت دارند. اگر میزبان برایتان دعوت‌نامه فرستاده است، باید به دعوت او پاسخ بدهید. فرقی ندارد که این دعوت‌نامه کارت باشد یا تماسی تلفنی و به هر شیوه‌ای که آن را دریافت کرده‌اید، باید به آن پاسخ بدهید. همچنین از قوانین مهمانی مطمئن شوید، مثلا ممکن است بردن حیوان خانگی به مهمانی مجاز نباشد.

به دعوت میزبان پاسخ بدهید

۲. لباس مناسب بپوشید

انتخاب لباس یکی از مهم‌ترین نکته‌های آداب معاشرت در مهمانی است. لباس شما باید مناسب مهمانی باشد. مثلا در دورهمی‌های دوستانه که شاید مسابقه و بازی هم برگزار شود، لباس ساده‌ و راحت مناسب است، اما چنین لباسی برای مهمانی رسمی که مدیرتان هم در آن حضور دارد مناسب نیست.

۳. برای میزبان هدیه‌ای مناسب ببرید

قدردانی یکی از ویژگی‌های انسان‌های اصیل و باکلاس است. برای قدردانی از میزبان، هدیه‌ای کوچک بگیرید. ارزش مادی هدیه اهمیتی ندارد. گاهی حتی یک شاخه گل هم منظور شما را می‌رساند و خستگی را از تن میزبان درمی‌کند.

برای میزبان هدیه‌ای مناسب ببرید

۴. در ساعت مقرر به مهمانی بروید

برخی افراد به‌اشتباه تصور می‌کنند هرچقدر زودتر به مهمانی بروند، بیشتر به میزبان احترام گذاشته‌اند غافل از اینکه شاید میزبان هنوز برای پذیرایی آماده نباشد. پس حتما طوری برنامه‌ریزی کنید که در ساعت مقرر به مکان برگزاری مهمانی برسید. اگر زودتر از موعد مقرر رسیدید، کمی در ماشین منتظر بمانید.

۵. مهمانی را به‌موقع ترک کنید

ترک‌کردن به‌موقع مهمانی هم به‌اندازه حضور به‌موقع اهمیت دارد. شب‌نشینی طولانی و بعد از پایان ساعت مهمانی کار درستی نیست. پیش از رفتن، به میزبان پیشنهاد بدهید که بمانید و برای تمیزکردن خانه به او کمک کنید. معمولا میزبان این درخواست را قبول نمی‌کند، اما از اینکه به فکرش هستید خوشحال می‌شود. البته نیازی نیست برای کمک‌کردن اصرار کنید و بعد از اینکه میزبان پاسخ منفی داد، باز هم تشکر کنید و بروید.

مهمانی را به‌موقع ترک کنید

۶. به حریم خصوصی دیگران احترام بگذارید

اگر قصد دارید بعد از ورود به مهمانی لباستان را عوض کنید یا وسایلتان را در اتاقی بگذارید، حتما از میزبان راهنمایی بگیرید. درهای بسته را باز نکنید و به یاد داشته باشید که هرچیزی را نمی‌دانستید از میزبان بپرسید.

۷. با سایر مهمانان ارتباط برقرار کنید

گاهی اوقات در مهمانی لازم می‌شود با افرادی که نمی‌شناسید هم ارتباط برقرار کنید. اگر میزبان درگیر نباشد، می‌تواند دوستانش را به یکدیگر معرفی کند، اما اگر مشغول کارهای خودش باشد، زمانی برای معرفی مهمانان به هم نخواهد داشت. در این صورت مهمانان خودشان باید با هم آشنا شوند. می‌توانید با افرادی که نمی‌شناسید درباره آب‌وهوا، زیبایی لباسشان یا سایر مسائل عمومی صحبت کنید.

با سایر مهمانان ارتباط برقرار کنید

۸. در غذاخوردن زیاده‌روی نکنید

اگر هنوز کامل سیر نشده‌اید، بلندشدن از سر میز غذا جزء آداب معاشرت در مهمانی نیست، اما زیاده‌روی هم وجهه بدی دارد. به‌اندازه‌ای که میل دارید در بشقاب غذا بکشید. بهتر است بیشتر از یک بار غذا نکشید. البته منظور این نیست که پیش‌غذا، غذای اصلی و دسر را یک‌دفعه در بشقابتان بریزید. مثلا اگر غذا برنج است، همان دفعه اول به‌مقدار کافی برنج در بشقاب بریزید تا دوباره مجبور نشوید سراغ دیس برنج بروید.

در غذاخوردن زیاده‌روی نکنید
پیشنهاد مطالعه: برای دیدن مطالب بیشتر از روانشناسی چرا بعضی افراد وسواسی می‌شوند؟ را بخوانید.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *